Căruţa cu paiaţe şi statuile care rîd de noi

in Polemici, controverse

Prin alegerea unei femei-primar, bucureştenii şi-au exprimat, implicit, dorinţa de a face, din nou, din oraşul lor, ,,Micul Paris” de odinioară, mizînd pe spiritul gospodăresc şi un mai pronunţat simţ estetic al noului edil-şef al Capitalei. Avem mari aşteptări, în sensul aplicării unor măsuri de curăţare a zonelor culturale şi de agrement din Bucureşti de reziduuri şi de tot felul de inepţii ,,artistice”. Şi asta, în condiţiile în care, după anii ’90, ne-am procopsit cu tot felul de aşa-zise statui şi ansambluri monumentale, precum ,,Căruţa cu Paiaţe”, din faţa Teatrului Naţional, Statuia Eroilor, din Piaţa Revoluţiei, o hidoasă compoziţie, pe care bucureştenii o numesc ,,Cartoful tras în ţeapă” şi, mai recent, monstruoasele ,,Aripi”, din Piaţa Presei, monument dedicat victimelor represiunii comuniste şi inaugurat cu fast chiar de preşedintele Klaus Iohannis. Cele 100 de tone de inox (care au costat peste 3 milioane de euro), turnate pe spaţiul fostei statui, pe drept blamate, a lui Lenin, seamănă cu un soi de sarcofag imens, lipsit de orice valoare artistică. Este nevoie, în mod clar, să se renunţe la amplasarea unor astfel de ,,opere” pe teritoriul Capitalei fără acordul unui organism de specialitate. Nu mai pot fi admise capriciile unor sculptori frustraţi sau goana după cîştiguri facile a oportuniştilor şi pretinşilor artişti plastici. Capitolul ,,statui” trebuie tratat cu mare atenţie şi văzut prin prisma duratei lor în timp, a simbolisticii, în care să primeze rolul estetic al acestor creaţii, ce nu pot fi plasate în afara contextului de dezvoltare a unei capitale europene. Amintesc, în acest sens, ceea ce au realizat înaintaşii noştri, prin rotonda de busturi din Parcul Cişmigiu (poeţi, oameni de ştiinţă şi de cultură), din parcurile Tei şi I.O.R., din Sectorul 3, sau ansamblul de statui din Piaţa Universităţii, creaţii care, şi ele, au dat faimă acestui oraş, cunoscut, în perioada interbelică, sub numele de ,,Micul Paris”.

ANTON VOICU

COMENTARII DE LA CITITORI