George Constantin

in Mîndri cã sîntem români

Născut pe 3 mai 1933 în Bucureşti şi decedat pe 30 aprilie 1994, celebrul actor George Constantin a fost căsătorit cu mezzo-soprana Iulia Buciuceanu, sora celebrei actriţe Tamara Buciuceanu Botez, cu care a avut un băiat, azi actor celebru ca şi tatăl său la Teatrul Nottara din Bucureşti: Mihai Constantin, cunoscut din filmul „Liceenii“. George Constantin a jucat într-o perioadă în care supravegherea strictă a actorilor a fost unul dintre ordinele foarte clare pe care partidul comunist le-a dat poliţiei politice încă de la înfiinţarea acesteia. Au fost perioade în care ofiţerii Securităţii deveniseră chiar „critici teatrali“, iar rapoartele lor au stat la baza cenzurării multor replici din piesele de teatru. Asta în cazul în care nu era interzis tot spectacolul. În atîţia ani nu au lipsit nici situaţiile ilare. Securiştii se descopereau în personajele unor piese, iar scandalul care urma era de pomină. Securitatea nu era atentă doar la replicile „destabilizatoare“ ale actorilor, ci era pusă de partid să gestioneze şi crizele economice care interveneau în teatre. (Emil Berdeli) La „Nottara“, de pildă, după o şedinţă furtunoasă despre subvenţii şi cifre de plan, actori precum George Constantin, Alexandru Repan, Horaţiu Mălăele au spus că teatrul românesc nu mai poate supravieţui în socialism, „cînd sarcinile impuse de autogestiune sînt foarte mari“. La vremea respectivă, să afirmi că teatrul controlat de partid nu mai poate supravieţui în România era aproape o crimă. Actorul Dorin Varga chiar a mers mai departe, spunînd că rentabilizarea este o perdea de fum care trebuie să ascundă faptul că actorii sînt concediaţi în urma unor „dispoziţiuni din raţiuni mult superioare“. Revolta unor actori cu greutate scăpată de sub control se putea solda cu destituiri în lanţ. A fost una dintre cele mai negre perioade ale teatrului românesc, mai ales că partidul nu avea de gînd să facă nici o concesie. George Constantin era un actor perfect, un monstru sacru al teatrului şi filmului românesc, care nu lăsa spaţii moarte. Jocul lui avea o muzicalitate extraordinară. A fost un Mozart al actoriei, dar era în acelaşi timp foarte precis. În memoria sa azi avem azi Festivalului Internaţional de Teatru pentru elevi „George Constantin” şi o Sală Studio – „George Constantin” – un spaţiu elegant şi funcţional cu maximum 99 de locuri la Teatrul Nottara, un imens regret şi o mare uitare (din nefericire).

COMENTARII DE LA CITITORI