Oglinda magică (2)

in Lecturi la lumina ceaiului

Oglinda fermecată, care poate arăta viitorul celui care ştie să o mînuiască, apare, des, în basmele tuturor popoarelor. O astfel de oglindă o găsim şi într-o piesă scrisă de Pierre Corneille, celebrul autor al tragediei Cidul. Iată, pe scurt, subiectul: un tînăr provincial decide să-şi caute norocul în lumea largă. În ciuda sfaturilor date de tatăl său, părăseşte casa părintească şi, o lungă perioadă de timp, familia nu primeşte nici o veste de la el. Tatăl decide să mai aştepte, zilele trec, dar fiul nu dă nici un semn de viaţă. Disperat, el se adresează unui magician, care recurge la oglinda sa fermecată. Cei doi privesc imaginile derulate în luciul oglinzii şi se îngrozesc de ceea ce văd. Fiul său era atacat şi ucis de o bandă de tîlhari. Părintele îşi jeleşte fiul pe care-l văzuse mort cu ochii săi, dar, curînd, confuzia se risipeşte. Vrăjitorul, care continuase să privească în oglindă, îi spune tatălui că fiul său este în viaţă. Ceea ce văzuseră ei era doar o scenă din piesa în care juca tînărul, care se angajase într-o trupă de actori ambulanţi. Deşi nu era prea fericit de alegerea făcută de acesta, tatăl pleacă, totuşi, fericit de la magician: avea confirmarea că fiul său era viu şi sănătos… În trecut, se credea că sufletul omului se poate reflecta în două moduri. Prima este umbra; de aceea, la populaţiile din Africa se înrădăcinase credinţa că poţi omorî un om aruncînd suliţa în umbra lui. Tema umbrei, ca reflexie a sufletului, apare deseori şi în literatură. Cea de-a doua este reflexia în oglindă. În jurul acestei idei s-au ţesut numeroase teorii. Cea mai răspîndită este aceea că reflexia reprezintă sufletul celui care se uită în oglindă. Au fost emise însă şi teorii contrare, care propun o abordare cu totul diferită. Se avansează ideea că imaginea reflectată poate să facă legătura cu o altă dimensiune. Tema a fost mult exploatată, mulţi ocultişti fiind convinşi că orice suprafaţă lucie poate deveni un portal spre o altă dimensiune, în care nu numai trăsăturile fizice sînt inversate, aşa cum bine ştim cu toţii: stînga devenind dreapta şi invers. Trăsăturile moral-psihice sînt, şi ele, inversate: un om bun devine rău, un om rău devine bun. Preoţii Egiptului antic imaginaseră diverse tehnici de purificare spirituală folosind oglinzi. Ei îi învăţau pe oameni cum să procedeze pentru a-şi putea vedea în oglindă gradul de evoluţie spirituală. Cînd un om păcătos se privea în oglindă şi realiza gradul scăzut de evoluţie spirituală, el traversa o etapă de purificare. Această etapă nu se încheia decît în momentul în care, privindu-se din nou în oglindă, observa o evoluţie a spiritului său..

(va urma)
Margareta Chetreanu

COMENTARII DE LA CITITORI