Traficanţii de arme din România – o înscenare, marca Sky News

in Lecturi la lumina ceaiului

La 3 zile după ce Sky News a prezentat un material în care jurnaliştii britanici susţineau că s-au întîlnit cu traficanţi de arme din România, procurorii DIICOT au descins miercuri, 10 august, în 7 locaţii din Bistriţa Năsăud şi Târgu Mureş, 4 persoane fiind aduse la audieri. Operaţiunea a fost declanşată în condiţiile în care jurnaliştii britanici au susţinut că au negociat mai multe luni cu românii, care ar fi fost dispuşi să le vîndă arme. Surse judiciare au afirmat că există suspiciunea că ar fi vorba despre un „scenariu“, în schimbul căruia presupuşii traficanţi ar fi primit sume de bani, materialul difuzat de Sky News fiind o înscenare. Jurnaliştii le-ar fi spus românilor, pe care i-ar fi plătit cu pînă la 1.000 de euro, cum să se îmbrace şi ce replici să spună. Jurnalistul de la Sky News, Stuart Ramsey, pe contul său de Twitter, ia în derîdere acuzaţiile care i se aduc, de pe un ton superior, de jurnalist neînţeles: „Serios, troll-ilor (cei care caută ceartă pe Internet, inflamînd sau pornind discuţii contradictorii), mă ţin cu mîinile de burtă de rîs. Proştii care nu înţeleg jurnalismul, pur şi simplu, nu-l înţeleg“. La scurt timp după intervenţiile DIICOT, ambasadorul României la Londra, Dan Mihalache, a declarat pentru Mediafax că lucrurile trebuie puse în „bună ordine“ în ceea ce priveşte opinia publică britanică şi că autorităţilor li s-a explicat care este situaţia în cazul Sky News. Diplomatul a subliniat că „nu trebuie să supradramatizăm“, adaugînd: „În acest caz nu e vorba de relaţii între autorităţile statului, ci despre o făcătură de presă, n-are nici o legătură cu statele şi cu relaţiile dintre state”. Legătura dintre jurnaliştii britanici şi cei care apar în filmarea Sky News ar fi fost intermediată de Szanto Aurelian Mihai, un freelancer român în vîrstă de 40 de ani, care s-ar fi stabilit în Anglia în urmă cu 7 ani, bărbatul fiind, în prezent, audiat la DIICOT. Anumite surse susţin că, la jumătatea lunii iulie a.c., intermediarul Szanto Aurelian Mihai ar fi fost contactat de jurnalişti Sky News, care i-au spus că vor să facă un material despre traficul de arme în Europa. Ulterior, la data de 29 iulie, acesta, împreună cu mai mulţi angajaţi ai postului Sky News au ajuns la Târgu Mureş, iar la 1 august, la Cluj, unde au închiriat o maşină care a fost condusă de Szanto Aurelian Mihai, acesta fiind şi translator, dar şi unul dintre figuranţi. La înregistrare au luat parte şi alţi bărbaţi, unul dintre ei fiind finul intermediarului. Aceleaşi surse precizează că 4 dintre arme i-ar aparţine lui Szanto Aurelian Mihai, acestea fiind deţinute legal. Alte două arme i-ar aparţine finului intermediarului, fiind deţinute, şi acestea, în mod legal. Sursele menţionate spun că jurnaliştii ar fi solicitat să filmeze într-o zonă de munte, finul intermediarului alegînd un deal din localitatea Mărişelu, din Bistriţa Năsăud. Procurorul şef al DIICOT, Daniel Horodniceanu, a declarat miercuri, 10 august, că, în cadrul anchetei, se confirmă existenţa unui scenariu în legătură cu materialul difuzat de Sky News: ,,La percheziţiile efectuate în Mureş şi Bistriţa, au fost identificate persoanele mascate şi alte persoane cu care au colaborat. Au fost identificate şi ridicate şi armele şi s-a descoperit autoturismul. Se va face o reconstituire în teren. Se confirmă ceea ce am presupus: un scenariu care cred că a fost pus la cale de jurnaliştii britanici“.
Cazul a intrat şi în atenţia forului audiovizual britanic. OFCOM a primit 12 plîngeri după materialul cu presupuşii traficanţi de arme, difuzat de Sky News. Toate aceste plîngeri vor fi analizate. Între timp, ancheta ar putea ajunge şi la echipa de filmare. Jurnaliştii britanici ar putea fi cercetaţi pentru infracţiuni contra securităţii naţionale, prin comunicarea de informaţii false.
De altfel, în urma unor noi audieri, cei 3 bărbaţi care apar în reportajul Sky News despre presupusul trafic de arme din România, Szanto Aurelian – intermediarul, Atilla Csaba Pantics şi Levente Pantics, au fost reţinuţi joi seara, 11 august, de procurorii DIICOT, pentru comunicare de informaţii false, constituire de grup infracţional şi nerespectarea regimului armelor. De asemenea, şi jurnalistul britanic Stuard Ramsay ar putea fi chemat la audieri de DIICOT, după ce şeful acestei instituţii, Daniel Horodniceanu, a declarat că se confirmă faptul privind existenţa unui scenariu, pus la cale de jurnaliştii britanici.
La rîndul său, primul-ministru, Dacian Cioloş, a declarat că sprijină şi iniţiativele Ambasadei României la Londra, de a obţine mai multe informaţii care să facă lumină în acest caz. ,,Vreau să luăm poziţie faţă de situaţia prezentată, deoarece cred că e inadmisibil să existe o astfel de atitudine din partea unei prese libere. Nu poţi să denigrezi o ţară fără să ai dovezi”, a spus premierul român.

COMENTARII DE LA CITITORI